Aktualności
Nie tylko budujemy, ale także uczymy nowoczesnych rozwiązań – rozmowa z koordynator ds. realizacji Elżbietą Markiewicz
Jak współpraca pomiędzy UPJPII a AGH wpłynęła na projekt Kampusu Jana Pawła II i jakie są najważniejsze korzyści tej synergii dla obu uczelni?
Praktyka wieloletniej współpracy wszystkich uczelni w krakowskim ośrodku akademickim obejmuje wiele różnorodnych inicjatyw, a w tym m.in.: konferencje, seminaria, a także wspólne projekty badawczo-rozwojowe. W czerwcu ubiegłego roku Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie zawarły porozumienie dotyczące współpracy przy budowie obiektu UPJPII przy ul. Bobrzyńskiego. Zgodnie z przyjętymi zapisami listu intencyjnego, AGH służy swoim bogatym doświadczeniem w realizacji tego niezwykłego przedsięwzięcia, jakim jest budowa tak nowoczesnego obiektu dla UPJPII. Z perspektywy AGH istotne jest dzielenie się doświadczeniem i dobrymi praktykami związanymi z zarządzaniem i sprawnym przeprowadzaniem ważnych i kluczowych dla Uczelni inwestycji. Przedstawiciele służb technicznych AGH stanowią merytoryczne wsparcie dla zespołu UPJPII. W mojej opinii współpraca ta przebiega bardzo sprawnie. Pomoc i wsparcie realizowane są w kilku etapach. Pierwszy - etap planowania i projektowania obejmował m.in.: utworzenie w Uniwersytecie zespołu, który prowadzi inwestycję, określenie rodzaju dokumentów niezbędnych do jej rozpoczęcia wraz ze szczegółową analizą dokumentacji projektowej. Kolejnym był etap kontraktowania zadania tj.: udział przy procedurze wyboru wykonawcy, udzielanie odpowiedzi na blisko 850 pytań zadawanych w trakcie procedury przetargowej, a także ocenę merytoryczną ofert. Etap kontraktowania zwieńczyło zawarcie umowy z wybranym w drodze przetargu wykonawcą - konsorcjum firm: NDI S.A. oraz NDI SOPOT S.A. Obecnie jesteśmy na etapie realizacji, gdzie zadaniem zespołu inżynierów jest bieżąca branżowa koordynacja realizacji inwestycji, uzgadnianie rozwiązań materiałowych i technologicznych, zmian wykonawczych, oraz niezwykle istotnych rozliczeń finansowych z wykonawcą i instytucjami zewnętrznymi. Równolegle realizowany jest etap odbiorów, obejmujący zarówno odbiór poszczególnych części zamówienia po ukończeniu poszczególnych elementów robót budowlanych, jak i przygotowywane są najważniejsze odbiory końcowe wraz z przekazaniem budynku do eksploatacji przyszłym użytkownikom.
Jakie są największe wyzwania logistyczne i organizacyjne związane z realizacją tak dużego projektu i jak są one rozwiązywane?
Realizowany obecnie budynek dydaktyczny jest rozbudową istniejącego budynku Biblioteki Głównej UPJPII. Obydwa budynki po połączeniu łącznikiem stanowić będą jednolity układ przestrzenny i funkcjonalny. Nowobudowany obiekt nawiązuje formą do istniejącego. Wysokość budynku dydaktycznego, kształt i materiał dachu są ściśle powiązane z istniejącym budynkiem Biblioteki. Ponadto elementami scalającymi obydwa są: łącznik na poziomie pierwszego piętra oraz zadaszone place wejściowe stanowiące jedną wspólną przestrzeń wejściową do obu budynków. Bezpośrednia bliskość obiektów skutkowała koniecznością wprowadzenia specjalistycznych rozwiązań, chociażby poprzez zabezpieczenie wykopu za pomocą ścianki typu berlińskiego. Rozwiązanie to umożliwiło pozostawienie na czas budowy miejsc parkingowych wzdłuż północnej ściany Biblioteki jak również utrzymanie ciągłości dojazdu do budynków pobliskiej parafii i bezpiecznej komunikacji do samego budynku Biblioteki.
Widok na specjalistyczne zabezpieczenie wykopu ścianka typu berlińskiego
Wyzwaniem była na pewno wymiana gruntów miękkoplastycznych, które występowały w poziomie posadowienia budynku. Grunty te nie nadają się do posadowienia na nich żadnych obiektów budowlanych. Zgodnie z nadzorem autorskim Jednostki Projektowej wszystkie zidentyfikowane soczewki gruntów miękkoplastycznych należało usunąć i zalać betonem o klasie C8/10.
Realizacja prac związanych w wymianą gruntów
Wyzwaniem organizacyjnym było także stwierdzenie sączenia wód gruntowych w poziomie posadowienia budynku. W celu prawidłowego posadowienia obiektu należało przeprojektować drenaż opaskowy nowobudowanego budynku zapewniając jednocześnie właściwe działanie drenażu opaskowego budynku Biblioteki.
Realizując inwestycję staramy się także na bieżąco, oczywiście z odpowiednim wyprzedzeniem, uzgadniać dostawy materiałów budowlanych oraz prace instalacyjne związane z czasową blokadą miejsc parkingowych czy też komunikacji wokół budynku Biblioteki. Tutaj niezwykle ważnym aspektem jest odpowiednie przekazywanie informacji, a także sprawna realizacja prac tzw. „uciążliwych”. Dużym wyzwaniem w najbliższych miesiącach będzie wykonanie łącznika w poziomie 1 piętra, jak również połączenie instalacji obu budynków, aby działały one w sposób zsynchronizowany i tworzyły swego rodzaju całość.
Czy w procesie budowy i projektowania kampusu zastosowano rozwiązania proekologiczne i zrównoważone?
W nowobudowanym obiekcie zastosowany zostanie system trójgeneracyjny i instalacja fotowoltaiczna. Trigeneracja to jednoczesne lub sekwencyjne wytwarzanie ciepła, energii elektrycznej oraz chłodzenia, w jednym zintegrowanym procesie. System trigeneracji pozwala na obniżenie ilości i kosztów energii pierwotnej, która konieczna byłaby do wygenerowania każdego z tych trzech produktów odrębnie. Z trigeneracji można korzystać rozdzielnie, wytwarzając ciepło zimą a chłód latem, ale także jednocześnie, produkując energię cieplną, elektryczną oraz chłód. System trójgeneracyjny niesie z sobą wiele korzyści:
- stanowi niezawodne, niezależne źródło energii;
- pozwala wytworzyć jednocześnie energię elektryczną, grzewczą oraz chłodzącą;
- daje możliwość wykorzystania wody lodowej jako czynnika chłodzącego, co eliminuje konieczność stosowania do tego substancji, które niszczą warstwę ozonową;
- wytwarza zdecydowanie mniej zanieczyszczeń i dwutlenku węgla, niż ma to miejsce przy tradycyjnych rozwiązaniach pozyskiwania energii;
- korzystnie wpływa na poprawę wskaźników efektywności energetycznej obiektów;
- wpływa na niższe zużycie energii elektrycznej i większe oszczędności zarówno zimą (ogrzewanie) i latem (klimatyzacja).
Jakie nowoczesne technologie i rozwiązania inżynieryjne zostaną jeszcze wdrożone w Kampusie, aby zapewnić innowacyjność i nowoczesność obiektu?
Oprócz wspominanej już trigeneracji w nowobudowanym obiekcie zastosowano nowoczesne technologie i rozwiązania w zakresie akustyki. W ramach projektu akustyki dla szeregu pomieszczeń wykonano szczegółowe symulacje i obliczenia parametrów akustycznych wnętrza. W celu spełnienia wysokich parametrów akustycznych wszystkie podłogi w salach dydaktycznych, seminaryjnych i kantynie zaprojektowano jako tzw. podłogi pływające. Celem regulacji czasu pogłosu oraz zmniejszenia różnic w akustyce, w zależności od stopnia zapełnienia słuchaczami w auli, zaprojektowano fotele audytoryjne o bardzo dokładnie dobranych współczynnikach pochłaniania dźwięku. Ponadto okładziny ścian i sufitów zaprojektowane zostały w formie perforowanych szczelinowo ustrojów akustycznych. Sufity podwieszone w salach dydaktycznych zaprojektowano w formie modularnych dźwiękochłonnych płyt z wełny mineralnej. W projekcie instalacji przewidziano szereg rozwiązań technicznych służących obniżeniu hałasu z instalacji oraz redukcji przejścia hałasu przez otwory. Na etapie odbiorów poszczególnych elementów robót we wszystkich pomieszczeniach, w tym w szczególności w auli, zostaną przeprowadzone pomiary akustyczne izolacyjności akustycznej od dźwięków powietrznych i uderzeniowych, zgodnie z obowiązującymi normami w celu potwierdzenia spełnienia projektowych wymogów akustycznych. Zgodnie z wytycznymi projektu akustyki specjalistyczne badania akustyczne m.in.: pomieszczenia auli realizowane będą na poszczególnych etapach wykonawstwa tj.:
- po zakończeniu prac stanu surowego zamkniętego;
- po montażu okładzin ścian;
- przed montażem foteli, ale po montażu wszystkich innych elementów wyposażenia wnętrz;
- po montażu foteli;
Ponadto zostaną przeprowadzone badania kontrolne izolacyjności akustycznej i poziomu hałasu wraz z regulacją systemów wentylacyjnych oraz badania odbiorowe akustyki wnętrza po pełnym wykończeniu sal, w tym także oddzielnie badania poziomu hałasu od urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Wizualizacje wnętrza auli
Jakie działania są podejmowane, aby budowa Kampusu sprzyjała budowaniu wspólnoty akademickiej i umacniała relacje między studentami i pracownikami obu uczelni?
Budowa nowego obiektu dydaktycznego UPJPII jest świetną okazją, aby umożliwić studentom przede wszystkim kierunków technicznych, przyjrzenia się realizacji obiektu z zastosowaniem specjalistycznych i nowoczesnych rozwiązań materiałowych i technologicznych. Prywatnie, w ramach wolontariatu, działam w Fundacji Mentoring Female2Female, której misją jest zniwelowanie różnic pomiędzy płciami w branżach ścisłych (naukowych, technicznych, inżynierskich i matematycznych) oraz pomoc studentkom w początkach ich kariery zawodowej. W ramach realizacji Programu MentoringF2F odbyłam na budowie spotkanie ze studentkami biorącymi udział w Programie na etapie prac geotechnicznych związanych z montażem zabezpieczenia wykopu w postaci ścianki typu berlińskiego i palowania. W ramach wizyty wykonałyśmy specjalistyczne pomiary drgań jakie występowały przy montażu kształtowników stalowych wspomnianej ścianki berlińskiej. Tego typu wizyty studentów na placu budowy pozwalają bezpośrednio zapoznać się ze specjalistyczną technologią realizacji prac, której z pewnością nie daje obejrzenie filmu dostępnego w zasobach Internetu. Jedna ze studentek wykorzystała pozyskaną wiedzę m.in. do napisania pracy inżynierskiej, co zostało odpowiednio zauważone i docenione przez promotora i recenzenta pracy. Wiem też, że w ostatnim czasie wizytę studentów na budowie zorganizował także Generalny Wykonawca. Tym razem studenci V roku kierunku budownictwo, specjalności technologia i organizacja budowy Politechniki Krakowskiej, mieli okazję przyjrzeć się realizacji prac w oparciu o model BIM, czyli trójwymiarowy model budynku opracowany przy użyciu specjalistycznego oprogramowania. Generalny wykonawca na potrzeby właściwej wyceny inwestycji wykonał tego typu model. Projekt BIM przedstawia wszystkie parametry rzeczywistego budynku, a obecni na budowie studenci mieli okazję przekonać się jak bardzo opracowanie modelu usprawnia proces planowania, realizacji i rozliczania inwestycji. Uważam, że tego typu inicjatywy pozwalają studentom kierunków inżynierskich rozpocząć pracę w biurach projektowych, czy też bezpośrednio na budowie, z zupełnie innym poziomem wiedzy i nastawieniem do samego procesu realizacji inwestycji.